8. Styrelsens ansvar för förvaltningen Styrelsen är ytterst ansvarig för att föreningens förvaltning utförs på bästa sätt och följer gällande lagar, men behöver givetvis inte utföra alla arbetsuppgifterna själva.
Styrelsen ansvarar för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens angelägenheter. I begreppet förvaltning ryms både små och stora arbetsuppgifter, som till exempel kontakter med medlemmarna. Det kan röra sig om överlåtelser, ordningsfrågor eller att hälsa nya medlemmar välkomna. Medlemmarna har också rätt till regelbunden information så att de vet vad som händer i föreningen. Det bidrar till en öppen atmosfär i föreningen.
Någonting mycket viktigt är att det förs en medlemsförteckning och en lägenhetsförteckning.
Medlemsförteckningen ska innehålla namn och adressuppgifter på samtliga medlemmar, oberoende om de är bostadsrättsinnehavare eller inte. Enligt bostadsrättslagen är det straffbart att inte ha en medlemsförteckning. Medlemsförteckningen ska hållas tillgänglig för den som vill ta del av den, men styrelsen är inte skyldig att genom kopiering eller på annat sätt mångfaldiga den.
Lägenhetsförteckningen ska innehålla uppgifter om alla lägenheter som är upplåtna med bostadsrätt. Förteckningen ska innehålla ett flertal uppgifter som till exempel rumsantal, var i fastigheten lägenheten är belägen, insats, pantsättning, överlåtelseavtal, uppgifter om den som innehar bostadsrätten m.m. Lägenhetsförteckningen är ej offentlig. Den innehåller känsliga uppgifter av privatekonomisk karaktär. Bara bostadsrättsinnehavaren har rätt att ta del av uppgifterna i lägenhetsförteckningen och då bara avseende sin egen lägenhet. Uppgifterna i lägenhetsförteckningen ska inte kopieras till någon annan om det inte sker på bostadsrättsinnehavarens uppdrag.